1. Wat is het doel van je presentatie? Wat wil je bereiken?

Je doel is ontzettend belangrijk binnen je presentatie. Houd je doel goed voor ogen, want je doel leidt je presentatie. Het bepaalt in belangrijke mate de inhoud, de te volgen strategie en de hulpmiddelen die je gaat gebruiken. Je zou vooraf goed moeten bedenken wat je wilt bereiken bij je publiek. Wat wil je dat je publiek weet, kan, doet, denkt en wilt?

2. Aan wie ga je de presentatie geven? Wat zijn hun behoeften en verwachtingen?

Als je dingen vertelt die je publiek al weet, kost het moeite om interessant te blijven. Vertel je dingen die je toeschouwers niet begrijpen omdat ze geen voorkennis hebben, raak je ook hun aandacht kwijt.

3. Hoe lang mag de presentatie duren?

Als je dertig minuten mag praten, wees dan niet bang om korter te spreken. Maak je presentatie beslist niet te lang. Reserveer voldoende tijd voor vragen.

4. Bedenk een pakkende titel voor de presentatie.

Wat wil je overbrengen, wat moet beslist blijft hangen?

Een pakkende titel motiveert het publiek. Als een titel niet aanspreekt, sta je als spreker met 1-0 achter.

5. Je publiek voorop

Zorg dat je verhaal relevant is voor je publiek. De presentatie gaat niet over jou maar over je publiek.

6. Zorg ervoor dat je je onderwerpen of argumenten in hoofdpunten verpakt.

Geef voordelen aan voor je publiek (geen eigenschappen).

7. Heb alle feiten en cijfers paraat die nodig zijn om je argument te ondersteunen.

Je hoeft ze niet altijd te laten zien. Zorg dat je er snel bij kunt als het nodig is.

Bonus tip

BONUS: Gebruik hyperlinks in je presentatie

Met hyperlinks kun je je presentatie non-lineair opbouwen afhankelijk van de wensen en behoeften van je publiek.